News & Events

Opleiden is vakwerk, het is belangrijk dat jij hierover meepraat en invloed uitoefent.
We halen speerpunten op die leven bij jou en je collega’s in het onderwijsteam.
Vanuit alle opbrengsten formuleren we het MBO Manifest.

>> Vul hier jouw speerpunten in

Daarbij vragen we je ons te steunen, zodat we het manifest ook echt kunnen realiseren. Meer steun voor onze vereniging betekent immers beter hoorbaar zijn en meer slagkracht.

Vertel ons wat jij nodig hebt om nog beter onderwijs te kunnen ontwerpen en geven. Bijvoorbeeld aanpassingen in het onderwijsbeleid, zaken waar de politiek iets aan zou moeten doen of onderwerpen die betrekking hebben op de dagelijkse lespraktijk.

Het MBO Manifest wordt in februari bekend gemaakt.

2 reacties

  • Ik vind het belangrijk dat:
    – docenten meer tijd krijgen om met elkaar onderwijs te ontwikkelen en te evalueren/bij te stellen. 40% voor- en nazorgtijd voor een les is daarvoor niet genoeg, zeker als je studenten regelmatig feedback wilt geven over hun ontwikkelingsvoortgang.
    – docenten meer tijd krijgen om bij elkaar te kijken in de les en er zo achter te komen wat in de les bijdraagt aan goed onderwijs
    – docententeams daadwerkelijk de zeggenschap en verantwoordelijkheid krijgen die ze nodig hebben om als team kwalitatief goed onderwijs uit te voeren, zonder dat regelgeving van overheid/scholen dat in de weg staat.

  • De problemen binnen het (beroeps)onderwijs zijn feitelijk niet van financiele aard. Er is geld genoeg voor het onderwijs.
    Maar…..dat geld blijft “hangen” bovenin en middenin de trechter waar allerlei functionarissen druk zijn met bedenken en organiseren.
    ROC’s zijn verschrikkelijk druk met allerlei, niet-onderwijzende figuren en geldverslinde projecten, om de etalage van de leerfabriek op te tuigen. Druk met het tevreden stellen van de inspectie, druk met het uitvoeren van nieuw bedachte overheidsprojecten om de minister tevreden te stellen. Druk om te laten zien dat ze het beste jongetje/meisje van de klas zijn. Druk met van alles en nog wat maar waar de docent en student geen donder van merkt en ook maar iets aan heeft.
    Die zitten namelijk met veel te veel studenten in veel te kleine, niet goed toegeruste lokalen.
    Want……daar is geen geld voor.
    Wel waar, maar dat is boven en middenin de trechter al opgesoupeerd.
    Dus stop met de geldversluindende projecten. Stuur al die managers, overbodige directeuren, projectmanagers, toetsboombouwers, PR-campagnemederwerkers enz… enz.. naar huis en pomp het geld naar de onderwijsvloer.
    Stel meer docenten en assistenten aan. Maak kleinere klassen en doe ALLES voor maximale aandacht voor de student.

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.