News & Events

Woensdagochtend in alle vroegte zit ik in de auto naar Groningen voor een rondetafel gesprek met minister Bussemaker. De gesprekken werden georganiseerd door het BVMBO, de beroepsvereniging voor opleiders in het mbo. De minister heeft de taart aangesneden ter ere van het 5 jarig bestaan van het BVMBO. Samen met een andere ambassadeur werd ik naar voren gehaald om een stuk taart van de minister in ontvangst te nemen omdat wij de 2 jongste aanwezige waren.

In gesprek met minister Bussemaker

Woensdagochtend in alle vroegte zit ik in de auto naar Groningen voor een rondetafel gesprek met minister Bussemaker. De gesprekken werden georganiseerd door het BVMBO, de beroepsvereniging voor opleiders in het mbo. De minister heeft de taart aangesneden ter ere van het 5 jarig bestaan van het BVMBO. Samen met een andere ambassadeur werd ik naar voren gehaald om een stuk taart van de minister in ontvangst te nemen omdat wij de 2 jongste aanwezige waren.

Tijdens de verschillende rondes kwamen onderwerpen over professionalisering, kwaliteit in het team en de beroepsvereniging aan bod. De minister sloot elke ronde bij een andere tafel aan om aan het gesprek deel te nemen. Het was een hele goede start van het congres en minister Bussemaker ging ook echt in gesprek met de mensen aan tafel.

Na de rondetafel gesprekken ging het congres echt van start. We startten met twee keynote sprekers, Joke Hermsen en Steve Wheeler, die beide lijnrecht tegenover elkaar stonden als het ging over “spelend” leren en het gebruik van games in het onderwijs. Tijdens de keynote van Steve Wheeler konden we goed zien hoe de technologie ons soms in de steek laat, gelukkig waren er mensen aanwezig die het probleem binnen een paar minuten konden oplossen.

Gedurende de 2 dagen van het congres heb ik 7 presentaties/workshops gevolgd. Ik ga ze hier niet allemaal uitgebreid vertellen, maar mocht je interesse hebben in meer informatie over een presentatie/workshop dan hoor ik het graag.

Ronde 1 had de titel keuzedelen any place, any time. MBO Utrecht liet zien hoe zij generieke keuzedelen aanbieden die volledig of gedeeltelijk online door studenten kunnen worden gevolgd.

Ronde 2 had de titel 21st century skills voor studenten in het beroepsonderwijs. Hier liet het Graafschap College zien hoe zij met o.a. behulp van onderzoekers van de universiteit Twente gaan onderzoeken hoe ze via golabz.eu studenten beroepsgericht kunnen laten werken aan de 21st century skills.

Ronde 3 heette projecten mogen stinken. Een docent van het Grafisch Lyceum Utrecht liet zien hoe hij projecten anders heeft vormgegeven door minder voor te schrijven waardoor studenten meer uit de projecten kunnen halen. Zijn visie op projecten is dat als een docent de studenten los laat en niet elke opdracht helemaal uitschrijft, de studenten zelf de regie hebben over het project en dus beter werken.

De tweede dag startte ik met ronde 4 over ontwerk je eigen (blended) e-learning module in 6-stappen. Deze workshop werd verzorgd door docenten van het ROC Midden Nederland en was een interactieve workshop met tools hoe je als docenten onderling of alleen je lessen anders kunt vormgeven. Door middel van kaartjes waar allerlei stappen en werkvormen opstaan kun je plakken, knippen en schuiven om zo je les vorm te geven. Deze kaarten krijg ik als het goed is aan het einde van het schooljaar doorgestuurd. Binnenkort gaan ze hier ook nog een webinar over geven.

Daarna was het tijd voor ronde 5 over de gelukkige docent, het toepassen van Gaming in het mbo. ROC van Twente vertelde over onderzoeken die gedaan zijn naar spelen in het onderwijs en de uitkomsten hiervan. Ook lieten ze een aantal simpele werkvormen zien hoe je “spelenderwijs” kunt leren in de les. En uiteraard hoeft dit niet allemaal online of digitaal te zijn, maar ook bordspelletjes en kaartspelletjes kunnen gebruikt worden voor het onderwijs.

In ronde 6 ging ik naar een presentatie over TACCLE: professionalisering van docenten op ICT-gebied. Deze presentatie, door ROC West-Brabant, ging over verschillende (nieuwe) ICT toepassingen die in de les gebruikt kunnen worden. Een groot aantal hiervan kende ik al, maar ook een aantal nieuwe. Hier de highlights: haikudek, popplet, appear.in (deze is het zeker waard om even naar te kijken), storybird en thinglink.

De laatste ronde sloot ik af met blended learning: vraagt dat om een andere didactiek? Wederom door ROC Midden Nederland verzorgd. Tijdens deze workshop zijn we in groepen gaan kijken naar een aantal motivatieprincipes van Curtis Bonk en Etaine Khoo (2015) om te bespreken met elkaar of online leren vraagt om een andere didactiek.

Als afsluiting was er een cabaret optreden van Jasper van Kuijk. Als ik nu terug kijk naar de afgelopen twee dagen dan heb ik enorm veel nieuwe dingen geleerd, mensen ontmoet en mogelijkheden gezien voor innovatie in het onderwijs en waren deze 2 lange dagen het meer dan waard.

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.