News & Events

Wat heeft de mbo-docent in 2025 nodig?

Wat hebben mbo-docenten in het jaar 2025 nodig om optimaal beroepsonderwijs te geven? Tijdens Skills The Finals organiseerde Opleider 2025 een workshop over deze vraag. 

Het draait bij Skills The Finals natuurlijk vooral om de vakwedstrijden. Hier laten scholieren en studenten hun talenten zien. Maar er zijn ook andere programmaonderdelen, zoals workshops voor docenten. Opleider2025 organiseert een van deze workshops. Daarin mogen mbo-opleiders hun blik op de toekomst richten: wat hebben zij in het jaar 2025 nodig aan kennis en vaardigheden om talenten, zoals we die tijdens deze wedstrijden in overvloed zien, te laten floreren?

Vul die opleider!
Na wat verkennende bewegingen – waarbij Anniek van Anraad (BVMBO) kort vertelt wat Opleider2025 is en een ieder zichzelf even kort introduceert – beginnen de docenten aan de opdracht. De deelnemers vormen twee groepen en nemen plaats aan tafels. Op elke tafel ligt een behangrol met daarop de lichaamscontouren van ‘De Opleider2025’. Gewapend met post-its bespreken de docenten vervolgens onderling wat je aan kennis, houding en vaardigheden nodig hebt om straks, in 2025, mbo’ers op te leiden. Ze mogen, figuurlijk, de Opleider met de post-its vlees op de botten geven.

Speelruimte
Het duurt luttele seconden voordat de eerste velletjes beschreven worden. ‘Luisteren naar de student’, zegt de een, terwijl de anderen instemmend knikken. ‘Opdrachten aan kunnen passen aan het talent van de student’, laat een ander weten. Wederom geknik. Dan valt het woord ‘speelruimte’. Een begrip dat op vele manieren ingevuld kan worden. De een heeft het over de mogelijkheden om vakwedstrijden voor talentontwikkeling in te zetten: door het competitieaspect halen de studenten het onderste uit de kan. Een ander wil zelf graag meer speelruimte. Om te experimenteren, om te innoveren, zonder dat de vele regels en de organisatiestructuur spelbrekers zijn. Verder wordt interdisciplinaire samenwerking – binnen en buiten de school, dus ook met het bedrijfsleven – als voorwaarde voor opleiden in 2025 gezien.

Vlees op de botten
Post-it na post-it ontstaat een steeds helderder beeld van de Opleider2025. Deze houdt zijn professionalisering up to date, verdiept zich in de belevingswereld van de studenten en is in staat in de lessen te differentiëren. Waardoor hij nog beter kan inspelen op de verschillende manieren waarop iemand zijn talent kan ontwikkelen. De Opleider2025 durft buiten de kaders te denken. Staat open voor vernieuwing en durft daarbij zijn eigen creativiteit en die van de ander te benutten. Hij weet het management mee te nemen in zijn innovatiedrang en heeft ook een flink netwerk buiten de school, zodat het bedrijfsleven bij het onderwijs betrokken kan worden. Verder ligt bij de Opleider2025 de focus op het begeleiden van het leerproces. Hij is, naast docent, vooral ook een adviseur, een coach…

De behangrol wordt steeds kleuriger en de docenten worden geestdriftiger. Voordat we het weten is de workshop echter ten einde. De zoektocht duurt voort; die is immers pas begonnen.

De komende tijd organiseert Opleider2025 diverse bijeenkomsten waarin de opleider van de toekomst steeds meer vlees op de botten krijgt. Wil je meedenken en meebouwen? Klik dan hier.

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.