News & Events

Waarom deze pilot?
Deze pilot is voor ons het startpunt voor Docentrepreneur. We gebruikten onze kennis en kunde om een aanpak te ontwikkelen waarmee je ondernemendheid stimuleert in het onderwijs. Dat delen we graag met mensen uit de praktijk. We hopen door deze pilot feedback te krijgen, zodat we onze activiteiten goed kunnen laten aansluiten op de wensen en behoeften van docenten.

Uitgangspunt
Wij hebben een methode ontwikkeld om ondernemendheid in het onderwijs zichtbaar, gestructureerd en effectief aan te bieden. In elk vak en door elke docent. Ons uitgangspunt is dat er in de lessen van docenten al veel gebeurt om leerlingen hun ondernemende kwaliteiten te laten ontdekken en ontwikkelen, maar dat het nog vaak versnipperd, onzichtbaar en onvoldoende is. Dat kan volgens ons beter. Met onze methode geven we jou als docent de handvatten om ondernemendheid op een gestructureerde manier te integreren in je lessen. Bovendien stimuleren we je om zelf het goede voorbeeld te geven wat betreft ondernemend gedrag. Tot slot creëren we de ruimte om van elkaar te leren, zodat niet ieder voor zich het wiel opnieuw moet uitvinden.

Met onze aanpak willen wij bijdragen aan:

Bewustwording
Ondernemendheid:
· is nodig voor de toekomst van elke leerling;
· is in potentie aanwezig bij alle docenten en leerlingen;
· moet vanzelfsprekend zijn:
o voor elke school en voor elk niveau
o voor elke jong kind, scholier, leerling of student
o voor elk vak en voor elke docent

Structuur en integratie in elke les
Wij reiken de middelen aan zodat docenten met relatief weinig moeite ondernemendheid in hun lessen kunnen integreren. Door van elkaar te leren hoeven ze niet telkens het wiel opnieuw uit te vinden.

Wat gebeurt er in de pilot?
Docentrepreneur brengt ondernemendheid de klas in door je te laten ervaren wat ondernemendheid is, waarom het nodig is en welke tools er zijn om het toe te passen in je les. We uit van de ervaringen van de deelnemers, aangevuld met onze methode. De pilot duurt een avond en een dag.

We gaan aan de slag met:

Afbakenen: ondernemendheid, wat is het wel, wat is het niet?
Delen van ervaringen: wat doe je zelf al (bewust of onbewust) in je les met ondernemendheid? Wat doen anderen?
Toepassen: hoe integreer je ondernemendheid in al je lessen? Welke instrumenten en werkvormen heb je al tot je beschikking? Welke nieuwe middelen en werkvormen kun je gebruiken?
Doen: integreren van ondernemendheid in een voorbeeldles, met bestaand lesmateriaal én zelf ontwikkeld nieuw materiaal.

Via deze link Inschrijfformulier kun je je inschrijven. Op=Op
Programma

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.