Praat mee

Samen sterk voor goed mbo!

Wij laten ons horen!

Resultaten van de online raadpleging campagne

Samen sterk voor goed MBO zijn hier te zien!

Scroll naar beneden voor meer informatie over ieder thema.

Ik sta voor vakmanscshap

Dit is Amanda en zij staat voor vakmanschap. Zij werkte als bloemist in een winkel en zag dat het vak snel veranderde. Styling, creativiteit, interieur en adviseren gingen een steeds grotere rol spelen. Dat nieuwe vakmanschap wil ze haar studenten ook meegeven. Haar vakmanschap als docent speelt hierin een belangrijke rol. Hoe beter zij haar vakmanschap ontwikkelt, hoe beter haar onderwijs wordt. Amanda is nu ambassadeur omdat ze o.a. graag wil dat de beroepsgroep meer zelf gaat bepalen waar een goede vakman/vrouw aan moet voldoen.

Ik heb invloed

Dit is Jolanda: zij was een schooljaar leraar-ambtenaar. Een mooie kans om te leren hoe het bij het ministerie van OCW eraan toeging. Maar het viel haar ook op dat er veel gesproken wordt over de docent en het onderwijs zonder de stem van de docent hierbij te betrekken. Deze besluiten hebben gevolgen voor de uitvoering van het beroepsonderwijs en het vakmanschap van opleiders. Het heeft haar doen besluiten meer invloed te willen hebben. Ze is in het bestuur van de bvmbo gestapt en organiseert nu bijvoorbeeld bezoeken met Tweede Kamerleden om het mbo bij de Tweede Kamerleden op het netvlies te krijgen en te houden. Jolanda weet dat ze hiermee invloed kan uitoefenen, door mee te doen aan het collectief komt ze op voor de belangen van de hele beroepsgroep.

Ik deel mijn kennis

Bart deelt zijn kennis onder andere via sociale media over hoe hij zijn lessen heeft aangepakt. En hij laat zien hoe hij bijdraagt aan de ontwikkeling van zijn studenten in de ‘leisure’ business. Hij gaat ook internationaal op pad om te leren van collega’s in andere landen. Zo is hij onlangs in Zweden geweest bij verschillende scholen en bedrijven. Hij neemt deze ervaringen mee in zijn werk. Bart is ambassadeur omdat hij graag mee wil bouwen aan een groter leernetwerk van vakgenoten.

Ik neem regie

Giel heeft de regie genomen. Hij had zijn idee voor goed en toekomstbestendig beroepsonderwijs op een bierviltje neergepend en is daarmee de boer op gegaan. Nu staat er een Car Academy tussen de garagebedrijven waar de studenten opgeleid worden voor de automotive branche, is zijn onderwijsteam geëindigd in top 3 van de verkiezing ‘Onderwijsteam van het jaar’ en is hij bezig met een promotieonderzoek om de studentmotivatie te verhogen door studenten keuze in toetsvorm te bieden. Giel is een ambassadeur van het eerste uur. Ook hier was hij een voorbeeld om als ambassadeur duidelijk te maken dat we samen de regie moeten nemen om mooi onderwijs te kunnen realiseren.

Ik gebruik mijn stem

Gezina heeft besloten meer van zich te laten horen. Dit doet ze onder andere bij overlegsituaties waar ze eerder niet aan tafel had gezeten en waarvan ze misschien niet eens wist dat ze bestonden! Maar daar komt ze wel op voor de kwaliteit van het onderwijs en haar vakmanschap en die van haar collega’s. Ze heeft zich aangesloten bij de beroepsvereniging omdat ze weet dat je samen meer bereikt dan alleen en het belangrijk is om een netwerk te hebben om je stem te kunnen laten horen.