News & Events

Teacher leadership
Steeds meer nemen leraren het initiatief bij vernieuwingen, ontwikkelen ze onderwijs, ondersteunen ze collega’s en eisen zij een stem in beleidsdiscussies. Dit leiderschap van leraren vraagt nieuwe kwaliteiten van leraren, maar stelt ook eisen aan de structuur en cultuur binnen scholen. Wanneer aan die condities niet voldaan wordt kan dat een bron van frustratie en demotivatie zijn.

In deze publicatie – die geschreven is door Marco Snoek, Frank Hulsbos en Inge Andersen en tot stand is gekomen op basis van een subsidie van NRO – gaan ze nader in op het concept teacher leadership, waarbij ze verkennen waar de aandacht voor teacher leadership vandaan komt, hoe het begrip gedefinieerd kan worden, wat mogelijke effecten kunnen zijn van het leiderschap van leraren en wat belangrijke condities zijn. Tenslotte staan ze stil bij de vraag hoe teacher leadership in Nederlandse scholen versterkt kan worden.

Informatie
Naast het volledige rapport in boekvorm zijn er ook een aparte samenvatting en een infographic van het onderzoek beschikbaar. (links zitten onder aan deze webpagina)

http://www.hva.nl/kc-onderwijs-opvoeding/gedeelde-content/nieuws/nieuwsberichten/2019/02/eindrapport-teacher-leadership.html

In dit webcollege is de krachtvoerlezing van Marco snoek terug te zien.  https://hva.mediamission.nl/Mediasite/Showcase/hva/Presentation/93670946b0ad4dc8895f4ded55d10dc41d

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.