News & Events

Van PATRICK WIERCX P.WIERCX@ED.NL

Afstandsonderwijs vergt veel van mbo-studenten. ,,Maar ze doen het en het gaat hartstikke goed. Ik ben erg trots op ze, want voor sommigen is dit best moeilijk”, aldus Giel Kessels uit Hapert, leraar automotive bij het Summa College in Eindhoven

Kessels is tevens lid van de onlinewerkgroep van Summa. De onderwijsinstelling is, net als andere vormen van onderwijs, massaal overgestapt op digitaal onderwijs. Niet alleen de studenten automotive maar ook al hun andere duizenden mbo-collega’s moeten het nu doen met een lesgever op afstand.

De mooie praktijkhal van automotive is gesloten. ,,Dat is heel jammer, maar daar moeten ze het nu even niet van hebben”, zegt Kessels. Hij geeft les aan studenten niveau 2 en 3. Die werken vier dagen in de week bij een leerbedrijf en zijn normaal gesproken een dag in de week op school. Die ene schooldag is niet voor iedereen dezelfde dag. Zo kan het dat Kessels elke dag contact heeft met circa vijftig studenten. Daar zitten na- en voordelen aan. ,,In een lokaal zijn ze om allerlei redenen snel afgeleid. Maar thuis, alleen achter een scherm, speelt dat veel minder.”

Begrip
De opdrachten zijn theoretischer van aard dan gewoonlijk. Toch kan er wel degelijk praktisch geoefend worden. ,,Oefenen doen we nu vaker op de werkplek. Dat vraagt meer van een stagebedrijf, maar er is begrip voor.”

Leerkrachten geven via het scherm uitleg en instructie. Ook wordt tijd vrijgemaakt om te informeren hoe het met iedereen gaat. ,,Je merkt dat ze bezorgd zijn. Gedurende zo’n dag wil ik ze allemaal even gesproken hebben. Persoonlijk contact is belangrijk. Dat vinden ze fijn. Dat is waardevol.”

In de werkgroep worden ervaringen uitgewisseld. ,,Vaardigheden aanleren via een scherm valt niet mee. Dat verschilt per opleiding. Bij de bakkers kun je iets voordoen. Thuis kun je ook bakken. Maar bij zorg en welzijn werk je met cliënten. Daar is thuis oefenen moeilijker. En bijvoorbeeld stukadoren, dat doe je thuis ook niet gauw.”

Humor blijft goud waard, weet Kessels. ,,Een keer lachen hoort erbij. De betrokkenheid is er. Iemand die bij digitale uitleg afwezig is, valt net zo goed op als in het lokaal. De instructieles kunnen ze opnemen. Ze kunnen nog eens terugkijken. Als je voorheen niet oplette, had je de hele instructie gemist.’

Kessels verwacht dat Summa ‘na Corona’ een groot deel van het digitaal onderwijs erin houdt. ,,Dit zou wel eens een blijvertje kunnen zijn. Het werkt supereffectief.”

 

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.