News & Events

 Verslag platform Teacher-in-the-Lead 

21 maart 2019, Koning Willem I College 

Op donderdag 21 maart waren de deelnemers van het platform Teacher in the Lead te gast op het Koning Willem 1 College in Den Bosch. Het platform is opgericht na de eerste mini-leergang Teacher in the Lead, een initiatief van de BVMBO in samenwerking met ecbo. Het delen van actuele (beleids)ontwikkelingen en samen bouwen aan de rol van teacher-in-the-lead dat in deze leergang plaatsvond, wilden de deelnemers graag behouden. Teachers-in-the-lead willen beïnvloeding en zeggenschap in de eigen school, regionaal en/of landelijk, vanuit vakkennis en beroepskennis van opleiders in het mbo, gebaseerd op opleiding en praktijkervaring. 

De bijeenkomst startte met een gesprek over de invulling van Teacher-in-the-Lead tussen Linda Medendorp, ecbo, en Marie-Jose van de Wiel, Koning Willem 1 College. Marie-José heeft een rol als coach van starters en zij-instromers. De kern van het gesprek was: doe waar je goed in bent, daar waar je passie ligt en wees een voorbeeldfunctie “practise what you preach”. In de begeleidende rol vraagt dit dus ook van haar zelf dat ze laat zien dat ze initiatief neemt en vanuit een visie werkt. Niet alleen op individueel niveau is het belangrijk om ‘in the lead’ te zijn, het is ook belangrijk dat teams vanuit een visie werken en weten waar ze naar toe willen; dit maakt hun positie sterker in gesprek met leidinggevenden en ondersteunende diensten. 

Harry van der Schans van het Edward de BONO expertisecentrum was als gastspreker uitgenodigd. Hij gaf een interactieve presentatie over leren voor de toekomst, de rol van denkvaardigheden en toepassingen in het mbo-onderwijs. Een creatief denkproces om tot een nieuw idee te komen kost tijd en vaak wordt aan het eind van dit proces gezegd “Waarom hebben we dit niet eerder kunnen bedenken, het is logisch toch?’’. Aan innovatie kun je systematisch werken, het proces en de uitkomsten zijn niet te voorspellen, is de boodschap van Harry van der Schans. Harry demonstreert ons het ICE-model: Innovation, Creativity & Entrepreneurship (zie figuur). Het model is gebaseerd op verschillende van deze modellen en bijbehorende denktechnieken. Een model van Prikkel (pobleem, droom of vraag) tot pitch. Elke stap vraagt om te divergeren en convergeren. Het ICE-model kan toegepast worden om met elkaar tot een oplossing te komen, een systematisch proces aan de voorkant waardoor er een beter doordacht resultaat tot standkomt. Het is in te zetten bij complexe onderwerpen bij interdisciplinair werken, onderzoek en met studenten op alle niveaus. Voor meer info zie website www.denkvaardigheid.nl 

In het tweede deel van de bijeenkomst is er een gesprek gevoerd over teacher leadership. Recent is er een publicatie verschenen van Marco Snoek, Frank Hulsbos en Inge Andersen, met als titel: ‘teacher Leadership, hoe kan het leiderschap van leraren in scholen versterkt worden?’

In de publicatie is een model opgenomen. Dit model gebruiken we om elkaar te bevragen. teacher leadership. Hoe werk je als teacher leader in je organisatie: individueel of collectief, formeel of informeel; en wat zijn daar de consequenties van? Wat zijn condities waaronder teacher leadership kan groeien in de organisatie. 

Enkele conclusies: systemen en rollen binnen een organisatie werken belemmerend om leiderschap te kunnen ontwikkelen. Als iemand eenmaal in een rol zit (formeel) is er (te) weinig roulatie. Als het lukt om taken in en met het team te verdelen, ook inclusief nieuwe collega’s bv jaarlijks, dan kan teacher leadership ontwikkeld worden vanuit het collectief, en zowel informeel als formeel. Algemene opvatting is: houdt het gesprek in het team open over het verbeteren van kwaliteit, gun elkaar nieuwe rollen, kansen op ontwikkeling en houd focus op waar je naar toe wilt. 

De volgende bijeenkomst van platform Teacher-in-the-Lead wordt gehouden op donderdag 13 juni van 16.00 – 20.00 uur bij ROC West-Brabant te Etten-Leur. 

Meer informatie? Neem contact op met: 

– Marjolein Held, voorzitter BVMBO: marjolein.held@bvmbo.nl; of 
– Linda Medendorp, facilitator platform Teacher-in-the-Lead namens ecbo: lmedendorp@cinop.nl 

Het platform Teacher-in-the-Lead is een gezamenlijk initiatief van de Beroepsvereniging Opleiders MBO (BVMBO) en het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo). Het platform maakt deel uit van het kennisverspreidingsprogramma dat ecbo uitvoert in opdracht van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) uitvoert. 

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.