Nieuwsbericht

Overhandiging herijking bekwaamheidseisen leraren

29 september 2025 | 1 minuut lezen


Woensdag 24 september werden in het Onderwijsmuseum in Dordrecht de bekwaamheidseisen voor leraren/ docenten en instructeurs officieel overhandigd aan OC&W. 

Door: Okko Korvemaker


Een jaar lang zijn de samenwerkende beroeps- en vakorganisaties (BVMBO, FvOv, CNV, VVVO en AOb) hard aan het werk geweest om deze gezamenlijk op en vast te stellen.
Vanuit het hele land kwamen leraren en docenten vanuit het PO/(V)SO/VO en MBO bij elkaar om inhoudelijk over hun vak te praten. Er werd gekeken naar de pedagogische; didactische en vakinhoudelijke bekwaamheidseisen van leraar en docent en hoe deze het beste meetbaar gemaakt kon worden. Al snel werd duidelijk dat ook de professionele bekwaamheid toegevoegd moest worden. Immers, wanneer we het beroep van leraar als een professie willen kwalificeren dan zal hier ook een professionele bekwaamheid tegenover moeten staan.


Omdat het vak leraar/ docent inhoudelijk erg kan verschillen in de verschillende vormen van onderwijs gingen we als MBO docenten specifiek kijken naar de inhoud van de docent in het MBO onderwijs. In de werksessies ging de werkgroep in gesprek om de meest passende formulering voor een bekwaamheidseis. Wij denken dat we hierin geslaagd zijn.
Een mooie uitkomst is onder andere dat er onderscheid is gemaakt tussen start- en vakbekwaam. Dit geeft de startende leraar/ docent de mogelijkheid om een beroep te doen op extra ondersteuning, tijd en training om zich verder te ontwikkelen in het vak. Vanuit de omschrijving van vakbekwaam kan de leraar/ docent een concrete mogelijkheid zien om zich verder te ontwikkelen naar specialist in een specifiek onderdeel van het vak.
Maar ook de professionele bekwaamheid was voor ons erg belangrijk. Een professionele leraar/ docent moet reflectief en onderzoekend zijn binnen zijn vak en dit kwam onvoldoende naar voren in de bestaande eisen. Wij zijn dan ook trots dit is opgenomen in de nieuwe bekwaamheidseisen.
Het was erg prettig om met een grote groep leraren en docenten gezamenlijk naar de specifieke deskundigheid van de leraar/ docent te kijken. De verschillen en overeenkomsten te ontdekken tussen de verschillende beroepenvelden. Naar elkaar luisteren en doorvragen om goed te duiden wat nu specifiek is voor het vak “leraar”. En steeds weer te zien hoe iedereen betrokken is bij de leerling en student en het beroep.

Okko Korvemaker is beleidsadviseur bij de BVMBO, de Beroepsvereniging in het mbo